906262681188804 Interview met Aarti O’Varma over koopverslaving en The Collectives
top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMiriam Bakker

In gesprek met Aarti O’Varma over hoe ze als ‘recovering shopaholic’ een duurzaam bedrijf creëerde.

Bijgewerkt op: 5 okt. 2023

Hoe zou je jezelf omschrijven?

Ik ben positief en maak makkelijk contact. Ik sta open voor nieuwe dingen en ben erg leergierig. Ik ben ook een chaotisch persoon en mis soms het overzicht, waardoor ik onrustig word.

Je noemt jezelf een ‘recovering shopaholic’. Kan je meer vertellen over het verslaafd zijn aan shoppen De ‘niet gezonde’ vorm van shoppen begon zo’n 10 jaar geleden na de geboorte van mijn eerste kind Jaya. We zijn toen verhuisd naar een plek waar ik me niet prettig voelde. Ook liep mijn relatie niet lekker meer. Ik sloot mij emotioneel af en stortte me op het kopen, verkopen en verzamelen van spullen. Ik probeerde pijnlijke ervaringen en confrontaties te mijden en zocht afleiding door te shoppen. Het shoppen werkte als een verslaving. Ik voelde geen pijn en emoties meer. Mijn gevoel was vlak. Na het overlijden van mijn vader klapte ik helemaal dicht en ben toen nog extremer gaan kopen. Ik was continu bezig met spullen. Als ik niet bezig was met kopen dan was ik ze in huis aan het sorteren op kleur en categorie. De kaartjes zaten er soms nog aan. Het nam al mijn tijd en geld in beslag. Mijn sociale contacten hadden hier ook onder te lijden. Ik werd geleefd door mijn spullen.

Hoe zou je jouw relatie met spullen destijds omschrijven?

Negatieve emoties dempte ik door te kopen. Ik behandelde mijn spullen alsof ze gevoel hadden. Ik gebruikte ze niet eens. En niemand mocht ook maar iets aanraken. Het representeerde iemand die ik wilde zijn, maar ik was het niet. Door het kopen van bepaalde items dacht ik die gelukkige, sociale en gezellige vrouw te kunnen zijn. Mijn spullen weerspiegelden mijn droombeeld. Mijn ideale ik.

En nu? Een gezonde gekte. Ik vul op dit moment mijn leven in zoals ik het me had voorgesteld, sta emoties toe en ben meer in balans. Het feit dat anderen mijn kleding dragen vind ik leuk. Ik kan er nu van genieten en draag ze ook echt. Ik handel meer vanuit gevoel en waar ik achter sta. Ik kan ook beter mijn grenzen aangeven en mijn gevoel uitleggen. Spullen hebben niet meer de rol als demper. Vroeger representeerden spullen mijn droomvisie of ideaalbeeld en werd ik erdoor geleefd. De manier waarop ik er nu mee omga geeft me juist energie. 

Hoe is The Collectives ontstaan? Ik had verschillende documentaires gezien over de impact van de mode industrie op het milieu en de vaak slechte arbeidsomstandigheden. Dit waren eye-openers die mij bewust maakten van de stempel die ik druk met mijn eigen koopgedrag. Mijn coach vroeg me ‘Je leent al veel kleding uit aan vrienden, kan je daar geen business van maken?’. Ik heb prachtige kwalitatief hoogwaardige kleding die de ultieme mogelijkheid biedt tot circulair gebruik. Ben op onderzoek gegaan en al vrij snel gestart met de professionele uitleen van mijn eigen kleding. Ik kreeg daar meteen al heel veel energie van! Inmiddels hebben we diverse klanten en stylisten die bij ons kleding lenen. Je kan bij The Collectives zowel wardrobe capsules huren als outfits voor speciale gelegenheden.  Van welk item had je het meeste aantal stuks en hoeveel? Schoenen. Zeker 400 paar van merken als Celine, Sergio Rossi, Chloé.

Hoe combineer je het moederschap met je eigen bedrijf? Dat is soms een struggle. Mijn kinderen zijn 8 en 11. Ze willen nog heel graag mijn aandacht. Ik wil ze zelf ophalen, naar sport brengen etc. Ik wil nu juist veel tijd met ze besteden. Fulltime moederschap is een baan op zich. Een bedrijf opzetten ook. Dat is soms frustrerend. De logistieke planning is vooral een uitdaging, maar het gaat steeds beter. 

Kan je drie dingen opnoemen die je echt blij maken? Wakker worden naast Jaya en James. Telefoongesprekken met mijn nieuwe liefde die in het buitenland woont. En gestoofde kip van mijn moeder.

Tot slot, welk advies zou je een shopaholic in need geven? Maak je eigen kast inzichtelijk. Ga de confrontatie met jezelf aan. Maak het zichtbaar. Wat heb je allemaal en hoeveel heeft het gekost? Waar hangt nog een prijskaartje aan? Voordat je je winkelmandje afrekent, stel jezelf de vraag waarom je dit item perse wilt kopen.


En als de confrontatie met je spullen zelf niet lukt dan raad ik je aan om eens met Miriam te praten.

Wil je weten hoe de kledingverhuur van The Collectives precies werkt? Check dan @thecollectives.amsterdam (Onder stories: FAQ).



169 weergaven0 opmerkingen
bottom of page